Olemme koonneet tähän yleisimmin kysytyt kysymykset

› Miksi sähkölaskujen suuruus vaihtelee niin paljon?

Lähes kaikissa suomalaiskodeissa on tunneittain sähkönkulutuksen mittaava etäluettava mittari. Etäluennan myötä sähkönkulutusta ei enää arvioida, vaan saat aina sähkönkäyttöösi perustuvan laskun. Talvella sähköä kuluu yleensä enemmän kuin kesällä, joten myös laskut ovat isommat.

› Miksi kaukolämpölasku on talvella isompi kuin kesällä?

Myös kaukolämmössä on siirrytty etäluentaan ja toteutuneeseen kulutukseen perustuvaan laskutukseen. Laskujen suuruus vaihtelee kulutuksen mukaan samalla tavalla kuin sähkölaskujenkin. Lämmityskaudella laskut ovat luonnollisesti suurempia kuin kesällä, jolloin kaukolämpöä tarvitaan lähinnä käyttöveden lämmittämiseen.

› Miksi saan kaksi sähkölaskua?

Sähkön hinta muodostuu sähköenergian myyntihinnasta ja sähkön siirtohinnasta. Jos ostat sähkösi joltakin muulta kuin paikalliselta myyjältä, saat kaksi laskua. Sähkön siirrosta laskuttaa paikallinen sähköverkkoyhtiö ja sähköenergiasta sähkön myyjäsi. Jos sinulla on sähkösopimus kanssamme ja asut jonkun Pohjoista voimaa -vekkoyhtiön jakelualueella Oulussa (paitsi Oulunsalo ja Ylikiiminki), Raahessa, Simossa, Kemissä, Keminmaassa, Torniossa tai Tervolassa lähetämme sinulle vain yhden laskun, jossa myynnin ja siirron osuudet on eritelty.

› Mistä sähkölasku muodostuu?

Sähkölasku ja sähkön hinta muodostuu kahdesta eri osasta; sähkön siirrosta ja sähköenergiasta eli myynnistä. Sekä siirrosta että myynnistä veloitetaan kiinteä perusmaksu (euroa/kk) ja kulutetun energian mukaan määräytyvä kulutusmaksu (snt/kWh). Hintoihin sisältyy myös veroja.

› Sähköä kuluu mielestäni enemmän kuin pitäisi. Voiko kulutustietoja tarkistaa mistään?

• Saunotko usein? Pesetkö pyykkiä päivittäin? Hyvinkin arkiset asiat vaikuttavat sähkönkulutukseen, joka voi vaihdella kuukausitasolla paljonkin. Voit seurata kulutustasi tunnin tarkkuudella Energiatilin Raportointi -osiossa. • Jos kulutus vaikuttaa mielestäsi normaalia suuremmalta, mieti, oliko esimerkiksi sauna päällä tiettynä aikana, eihän esimerkiksi leikkimökin lämpöpatteri ole unohtunut päälle tai jäähdyttääkö jääkaappi tai pakastin koko ajan? Kulutuspiikki voi olla viite vaikkapa rikkoutuneesta kodinkoneesta. Jos kulutus edelleen askarruttaa tai haluat saada energiansäästövinkkejä, soita asiakaspalveluumme tai energianeuvojallemme.

› Miten saan laskuni jatkossa e-laskuna?

Saat e-laskun käyttöösi verkkopankkisi kautta tekemällä e-laskusopimuksen laskuttajan kanssa, jonka laskut haluat vastaanottaa e-laskuina. Huomaathan, että e-lasku on tehtävä erikseen sähkö- ja kaukolämpölaskuille. 1. Kirjaudu verkkopankkiisi, etsi verkkopankkisi valikoista kohta E-lasku, E-laskusopimukset tai Tee E-laskusopimus ja klikkaa sitä. Hae laskutusaihe ja laskuttaja nimellä. 2. Täytä verkkopankkisi pyytämät laskun maksamiseen vaadittavat tiedot, jotka ovat asiakasnumero ja laskutussopimusnumero (tiedot löydät laskulta). 3. Tämän jälkeen lähetämme laskun sähköisesti suoraan verkkopankkiisi.
Etkö löytänyt etsimääsi?